De artistieke voedingsbodem van Kathleen Huys situeert zich buiten zichzelf, in de natuur. Planten in bloei, een rimpeling op het water, de groenschakeringen van een weiland, … de grote variëteit aan beelden in haar werk suggereert dat de kunstenares een aanschouwende buitenmens is, een aandachtig contemplatieve natuurwandelaar voor wie de schepping een heidens-sacraal karakter lijkt te hebben. Ik bekeek de werken van naderbij – de romantische verbondenheid die Huys heeft met de natuur werd bijna tastbaar. Hier en daar werden stukken doek gescheurd, uitgesneden, verplaatst, aaneen geniet; elders werd verf in dikke, ritmische lagen aangebracht. Het zijn technieken die diepte en ruimtelijkheid creëren, de diepzintuiglijke aard van haar werk illustreren,  en getuigen van een oogopslag die natuurlijke breuken, verschuivingen, of “kwetsuren” opspoort. Crisismomenten waar de natuur zich op haar levendigst toont – gras dat doorheen smeltende sneeuw tevoorschijn komt, een zonsopgang, een bloeiende boom. Huys’ blik toont zich voortdurend zoekend naar iets nieuws, uniek, en levendig in de natuur. … (Ramses Degroote) http://www.kathleenhuys.be/index.php
  
  
.            
 
(links) INEEN, 2022, 100 x 75cm, olieverf op doek, hout, nietjes (rechts) WINDSPEL, 2021, 30 x 24cm, olieverf op canvas hardboard
 
 
Schilder Anne Vanoutryve probeert de kracht van een landschap te vangen in haar werk. Ze slaagt er in om zowel op grote formaten als op kleine schildersdoeken de ruimtelijkheid en de diepte van een omgeving weer te geven. Soms schildert ze en plein air, meestal naar schets of foto in het atelier. 
Woeste verlaten landschappen, een plas op een veld,.. Vanoutryve verdwaalt in het beeld en ook in de geschiedenis ervan. Ze toont ons de natuur in beweging, zowel terugkijkend als vooruitkijkend in de tijd.
https://www.annevanoutryve.com/
  
            .             
  
uit de serie ROAD 77, 2022, 24 x 18cm, olie op doek